Pytanie „Jak radzić sobie ze stresem w pracy” zadaje sobie praktycznie każdy. Presja pracy może poważnie uszkodzić nasze zdrowie. Z drugiej strony zmusza nas do ciężkiej pracy. Rozwojowi ludzkiemu sprzyjają zadania nieco przekraczające jego możliwości. Jeśli są zbyt proste, uznamy je za nudne i nie dają nam wystarczającą ilość motywacji, aby ich spróbować. Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Zbyt duża rywalizacja pomiędzy pracownikami
Warto się mobilizować, ale w ciągłym napięciu nie można żyć wiecznie. Ciągła mobilizacja ciała, koncentracja myśli i napięte mięśnie mogą uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Wysoki poziom hormonów (w tym adrenaliny) podnosi ciśnienie i zmienia skład krwi. To jest prosta i przede wszystkim podstawowa przyczyna choroby wieńcowej lub zawału serca. Kiedy wszyscy rywalizują ze wszystkimi, a kierownictwo zachęca nas do utrzymania takiej postawy, w końcu nie wytrzymujemy. Na dłuższą metę nikt nie może tego tolerować. W takim miejscu pracy może być wiele rotacji, ponieważ z czasem pracownicy będą wybierać firmy o mniej stresujących warunkach.
Co warto zrobić w takiej sytuacji? Po pierwsze nie warto brać udziału w wyścigu szczurów. Nie musisz ciągle patrzeć się na innych, aby zobaczyć, co robi twój przeciwnik, ponieważ jest to strata cennego czasu. Bądź spokojny, opanowany i zachowaj dystans od siebie. Daj z siebie wszystko a następnie postaw na relaks. Zrób sobie przerwę i weź głęboki oddech. To bardzo ważne, aby odciążyć nasz umysł od ciągłej gonitwy myśli. Budowanie kariery w taki sposób jest też możliwe.
Szef każe Ci zostać po godzinach?
Gdy ciągle pracujesz i nie możesz zaplanować wolnego wieczoru lub popołudnia, ponieważ cały czas masz nadgodziny, to zaczyna się w głowie myśl. Czy jest to gra warta świeczki? Jak znaleźć dobrą pracę? Jeśli przynosi to zyski – premie lub podwyżki – zgadzasz się, bo możesz pozwolić sobie na piękne wakacje i nowy samochód. Oczywiście, poprawisz swój budżet domowy. Takie nadgodziny jednak na dłuższą metę mogą być męczące i prowadzić do ciężkich dolegliwości zdrowotnych. Objawy nadmiernego stresu to przede wszystkim: zły lub niestabilny nastrój, bezsenność, problemy seksualne, częste zaparcia lub biegunka, nadmierne oddawanie moczu, uporczywa nerwowość, depresja lub niekontrolowana agresja. Przebywanie w tym stanie przez długi czas może powodować nadciśnienie, choroby serca i układu nerwowego, depresję, trwałe dysfunkcje i zaburzenia cyklu miesiączkowego u kobiet.
Co w tej sytuacji możemy zrobić? Jeśli przymusowe nadgodziny wynikają z chwilowych trudności firmy, warto się poddać. Dokonasz zmian dzisiaj, a jutro z nich skorzystasz. Szef zauważy, że nie opuściłeś firmy, możesz być odpowiednio usatysfakcjonowany. Jednakże, jeśli sytuacja się ciągle przydarza, to zmień swoje podejście. Zastąp słowo „muszę” słowem „chcę”. Świadomość, że to twój wybór, zmniejszy niezadowolenie i napięcie. Będziesz mieć większe poczucie kontroli nad sytuacją. Uświadom sobie, że Twoja ścieżka kariery zależy tylko od Ciebie. Siadasz po godzinach, ponieważ może to przyspieszyć Twój awans.
Jak radzić sobie ze stresem w pracy?
Jeśli chodzi o presję w pracy, ważne jest, aby rozpoznać naturę problemu. Dla osób, które nie wykonują swoich obowiązków, czują się przytłoczone pracą, wynikami i presją swoich przełożonych, nie wiedzą, jak sobie z nią radzić, jedynym rozwiązaniem jest rezygnacja i znalezienie innego mniej stresującego miejsca pracy.
W innym przypadku możesz też pokusić się o walkę, na przykład wybierając szkolenie podnoszące kwalifikację i doskonalenia siebie. Czasami warto zweryfikować oczekiwania, jakie stawiają przed nami pracodawcy. W wielu przypadkach okazuje się, że są one nierealistyczne i niezgodne z zakresem obowiązków zapisanym w umowie o pracę czy nawet z prawem pracy. Oczywiście konieczne jest poinformowanie pracodawcy o tych informacjach. Może się okazać, że prosta rozmowa pomoże złagodzić stres w pracy. Pamiętaj, że tylko od Ciebie zależy, czy pozostaniesz ostatecznie na swoim stanowisku, czy jednak może zdecydujesz się rozsyłać CV do innych firm. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki skutecznie doradzą Ci, jak możesz uniknąć nadmiernego stresu w pracy.